modele 1:48

Fokker E.V / D.VIII

Opublikowane

Fokker E.V / D.VIII (No. 2831, 190/18), jeszcze z błędem kolorystyki przemalowanej lezenge na ogonie.
Fokker E.V / D.VIII (No. 2831, 190/18), jeszcze z błędem kolorystyki przemalowanej lezenge na ogonie. Obraz: Robert Firszt, zamówienie Marek Trojanowicz

Tematem projektu jest samolot Fokker E.V numer 002 (193/18) będący na wyposażeniu 7 Eskadry Lotniczej, stacjonującej na lotnisku Lwów-Lewandówka.

Korzystam z świetnej publikacji "Polskie Skrzydła - Polish Wings, 25 - Fokker E.V/D.VIII" autorstwa Tomasza Kopańskiego, wydawnictwa Stratus. Pierwotnie myślałem o samolocie "004", jednak atrakcyjność malowania "002" mnie ujęła na tą chwilę bardziej. 

Dzięki Tomkowi Kopańskiemu mam też dostęp do zgromadzonych przez niego zdjęć (poniżej łącznie z zbliżeniami na detale).

Lista zakupów:

  • model firmy Eduard, Fokker E.V / D.VIII ProfiPACK - numer katalogowy: 8085,
  • ciężarówka wojskowa, Standard B "Liberty", projekt własny, druk 3D,
  • książka "Polskie Skrzydła - Polish Wings, 25 - Fokker E.V/D.VIII", Tomasza Kopański, wydawnictwo Stratus.

Diorama w skali 1:48, przedstawia samolot Fokker E.V numer 002 (193/18) na lotnisku w czasie kontroli serwisowej. Obok samolotu stoi ciężarówka Liberty Truck. 

Podstawa winietki ma grubość 4 cm i idealnie nadaje się do tego, żeby umieścić na jej boku tabliczkę znamionową. 

Tabliczka znamionowa - plik do pobrania [pobierz plik]

Na dobry początek - płat skrzydła.

Niestety sklejkowe poszycie płata skrzydła ma w modelu firmy Eduard, kompletnie złe podziały. W większości wszystkie linie należy zaszpachlować, wedle własnego uznania wyciąć lotki, doprowadzić ich sterowanie. Płat skrzydła był jednoczęściowy, o konstrukcji drewnianej, pokryty sklejką. Ze względu na sztywność konstrukcji zwanej skrzydłem „fokkerowskim”, nie było potrzeby stosowania naciągów, które stawiały w locie duży opór powietrza.

Dzięki uprzejmości niemieckiej firmy Craftlab Restaurations, Modell und Ausstellungsbau Gmbh udało się skompletować bardzo dobrą dokumentacje, która zawiera stare rysunki techniczne, ale też zdjęcia zrekonstruowanego samolotu.

Rysunki techniczne:

Zdjęcia płata zrekonstruowanego przez Craftlab Restaurations, Modell und Ausstellungsbau Gmbh samolotu.

Podział płata wykonany na podstawie powyższych materiałów, dostępny do pobrania w pliku PDF już w skali 1:48. Po wydruku i zmoczeniu wodą, można go nałożyć na płat skrzydła modelu i przygotować jego poprawny podział.

Podział poszycia płatu skrzydła - plik do pobrania [pobierz plik]

Dzięki uprzejmości Achim Engels prezentuje zdjęcie przedstawiające oznaczenia i napisy znajdujące się na płacie skrzydła.

A teraz czas na kadłub, zaczynamy od projektu kalkomanii.

Opierając się na zgromadzonych zdjęciach referencyjnych oraz publikacji Stratus'a, studiując jednocześnie wszystkie dostępne źródła dotyczące maskowania lozenge (kolor, faktura itp.) zacząłem projekt kalkomanii. Kształty poszczególnych elementów modelu (kadłub, statecznik) zostały odrysowane na papierze milimetrowym, następnie zeskanowane i wyskalowane. Każdy zaprojektowany nowy element kalkomanii był drukowany na zwykłym papierze (kartka A4) a następnie wycinany i pasowany na elementach modelu. Po kilku iteracjach wszystko pasowało jak ulał ;-)